– W Irlandii Północnej dyrektorzy szkół podlegają lokalnym władzom oświatowym albo szkolnym radom nadzorczym. W Belgii istnieją trzy oddzielne sieci edukacyjne zarządzane przez państwo, prowincję i gminę lub założyciela szkoły.
– W Holandii dyrektorzy szkół podlegają miastu/gminie albo instytucji, która jest założycielem szkoły. Kompetencje dotyczące zarządzania szkołami można wyodrębnić w trzech modelach:
– a) kierowanie centralne, przy widocznej tendencji do dekoncentracji. Niedawno Ministerstwo Edukacji przekazało w Grecji, Francji i Portugalii część swoich kompetencji administracjom regionalnym,
– b) w niektórych państwach (szczególnie w krajach północnych) odpowiedzialność za szkoły pozostaje w gestii gmin lub okręgów,
– c) część państw wysoki stopień samodzielności przyznało radzie nadzorczej lub innemu gremium niebędącemu władzą publiczną (w Holandii, Belgii dotyczy to subwencjonowanych szkół niepublicznych w Irlandii, Anglii, Walii i Irlandii Północnej zarówno szkół publicznych, jak i szkół subwen-cjonowanych przez państwo).
Leave a reply