Ustawa określa strukturę organizacyjną poszczególnych typów szkół, możliwość łączenia szkół w zespół, skład zespołów i uprawnienia kuratora oświaty w zakresie łączenia określonych typów szkół i placówek. Połączenie w zespół przedszkola ze szkołą podstawową albo z gimnazjum, szkoły podstawowej z gimnazjum albo przedszkola ze szkołą podstawową i gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty.
Szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, o tym samym lub zbliżonym profilu kształcenia czy zawodzie. Organ prowadzący jest obowiązany co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu. Szkoła, profil kształcenia lub zawód, w jakim szkoła kształci, a także placówka publiczna prowadzona przez JST mogą zostać zlikwidowane po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. W przypadku szkoły artystycznej wymagana jest pozytywna opinia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w przypadku szkoły rolniczej ministra właściwego do spraw rolnictwa, w przypadku szkoły medycznej – ministra właściwego do spraw zdrowia, szkoły leśnej – ministra właściwego do spraw środowiska, szkoły morskiej – ministra właściwego do spraw transportu i ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
Opinia kuratora oświaty lub właściwego ministra wydawana jest w drodze po-stanowienia, na które służy zażalenie. Dokumentację zlikwidowanej szkoły publicznej przekazuje się organowi pro-wadzącemu, z wyjątkiem dokumentacji przebiegu nauczania, którą przejmuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Dokumentację zlikwidowanej szkoły publicznej prowadzanej przez osobę prawną czy fizyczną przekazuje się właściwemu organowi jednostki samorządu terytorialnego.
Leave a reply