Zasada kontroli społecznej znajduje zastosowanie w kilku rozwiązaniach proceduralnych. Jednakże – jak już wyżej wspomniano – żadna z licznych form społecznej kontroli nad działalnością administracji nie odznacza się rzeczywistą skutecznością.
Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego in-teresu stron zmierza do podkreślenia, iż organ administracyjny powinien mieć na uwadze z jednej strony interes społeczny, z drugiej zaś nie wolno mu dopuścić do naruszenia słusznego interesu uczestnika postępowania. Przez słuszny interes należy rozumieć taki interes strony, który nie pozostaje w kolizji z przepisami prawa i zasadami współżycia społecznego.
Obowiązek uwzględniania interesów uczestników postępowania jest konsekwencją faktu, że administracja istnieje dla obywateli i im powinna służyć. Wyrazem tej zasady są liczne postanowienia kodeksu postępowania administracyjnego nakładające na organ administracji konkretne obowiązki względem stron, np. obowiązek dbania o to, by strona nie poniosła szkody wskutek nieznajomości prawa, pouczenia o terminach odwołania itd. Poza omówionymi zasadami, mającymi charakter podstawowy, postępowanie administracyjne opiera się na szeregu zasad pomocniczych. Należą do nich:
– zasada odrębności postępowania administracyjnego,
– zasada oficjalności,
– zasada względnej jawności,
– zasada dwuinstancyjności,
– zasada swobodnej oceny dowodów,
– zasada dyspozycyjności,
– zasada prostoty i koncentracji,
– zasada ograniczonego formalizmu,
– zasada trwałości decyzji administracyjnej.
Przebieg postępowania administracyjnego
Leave a reply