Do elementów normujących organizację kształcenia zaliczyć można zapis określający, że rok szkolny we wszystkich szkołach i placówkach rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy się – z dniem 31 sierpnia następnego roku (art. 63 USO) oraz zapis art. 67, ust. 1 mówiący, że do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z:
– 1) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
– 2) biblioteki,
– 3) świetlicy,
– 4) gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej,
– 5) zespołu urządzeń sportowych i reh’eacyjnych,
– 6) pomieszczeń administracyjno-gospodarczych.
Minister właściwy
Osobną kwestią ale ważną z punktu widzenia powszechnego dostępu do oświaty, są zapisy dotyczące kształcenia ustawicznego, tj. kształcenia w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Kształcenie ustawiczne jest organizowane przez szkoły dla dorosłych, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego. Może być prowadzone w formie stacjonarnej, zaocznej lub na odległość. Wyżej wymienione placówki i ośrodki, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych mogą uzyskać akredytację, która potwierdza spełnianie określonych wymogów i zapewnia właściwą jakość kształcenia. Akredytację przyznaje właściwy kurator oświaty na wniosek zainteresowanych. Uwzględnia przy tym ocenę działalności placówki wynikającą ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, warunki, w jakich odbywa się proces kształcenia, kto go prowadzi i jakie oprzyrządowanie metodyczno-dydaktyczne placówka czy ośrodek oferuje uczniom i słuchaczom. Kurator oświaty może również w drodze decyzji administracyjnej cofnąć akredytację, jeżeli placówka czy ośrodek nie spełnia warunków wymaganych do akredytacji.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w drodze rozporządzenia określa warunki i tryb uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także warunki i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskiwanie tytułów zawodowych.
Leave a reply